Hybryda – 100 lat historii

0
66
Lohner-Porsche Mixed Hybrid. źródło: wikimedia commons

Gdyby wyjść na ulice z mikrofonem i zadać pytanie “Z czym kojarzy się panu/pani słowo hybryda czy hybrydowy” większość odpowiedziałaby, że z samochodem. To słowo ma znacznie szersze znaczenie.

Przede wszystkim hybrydą w biologi określa się krzyżówkę dwóch organizmów należących do różnych gatunków, odmian czy ras. Taki nowopowstały osobnik to mieszaniec dokładnie tak należy tłumaczyć słowo hybryda na łacinę. Najbardziej znanym mieszańcem wśród zwierząt jest znany z filmów o Dzikim Zachodzie muł, potomek klaczy konia i ogiera osła. A pośród roślin znajdziemy pszenżyto, już sama nazwa wskazuje, z jakich gatunków zbóż powstała ta krzyżówka.

Mule. źródło: wikimedia commons

Wracając do świata maszyn, hybryda to połączenie w jedno kilku rozwiązań technicznych lub urządzeń, które na początku występowały osobno. Dobrym przykładem jest tutaj kserokopiarka, połączenie skanera i drukarki.

W motoryzacji hybrydą potocznie określa się połączenie dwóch rodzajów napędów, silnika spalinowego oraz elektrycznego, taki układ często jest uzupełniany o akumulatory. Najbardziej znanym samochodem hybrydowym jest Toyota Prius, której produkcja rozpoczęła się w 1997 r.

Toyota Prius first generation. źródło: wikimedia commons

Jednak historia napędu hybrydowego jest znacznie starsza. Pierwszą hybrydę elektryczno-spalinową zbudowano w 1897 roku, nie był to samochód a łódź podwodna – Holland VI. Został wyprodukowany w ilości 24 egzemplarzy i dał początek nowoczesnym okrętom podwodnym o klasycznym napędzie spalinowo-elektrycznym, czyli hybrydowym.

USS Holland SS-1. źródło: wikimedia commons

Pierwszy samochód hybrydowy zbudował w 1899 r. Ferdinand Porsche. Auto nazywało się Lohner-Porsche Mixed Hybrid i było produkowane w latach 1900-1905. Początkowe prototypy miały napęd mieszany, tylne koła napędzał silnik elektryczny, przednie spalinowy. W wersji produkcyjnej wszystkie koła miały napęd elektryczny, a zasilanie pochodziło z akumulatora lub generatora sprzęgniętego z silnikiem benzynowym. Dzisiaj taki samochód nazwiemy hybrydą plug-in.

Lohner-Porsche Mixed Hybrid. źródło: wikimedia commons

Napędem hybrydowym, z którego korzystamy na co dzień, są lokomotywy spalinowe. Najpotężniejsze z nich osiągają moc 3500 KM do nawet 10000 KM, przy takich mocach trudno by było zbudować skrzynie biegów, która by wytrzymała tak duże obciążenie. Dlatego silnik spalinowy napędza elektryczny generator, z którego prąd przekazywany jest do elektrycznych silników umieszczonych bezpośrednio na osiach kół.

Lokomotywa SM48-086. źródło: wikimedia commons

Hybrydy wykorzystuje się tez w kopalniach odkrywkowych, to potężne wywrotki, które mogą przewieść do 450 t ładunku i są napędzane silnikami diesla o mocy do 4664 KM. Układ napędowy jest taki sam jak w wyżej opisanych lokomotywach. Cenionym na świecie producentem tych pojazdów jest białoruski BiełAZ. Z tego wynika, że nasz wschodni sąsiad jest liczącym się na świecie producentem samochodów hybrydowych.

BelAZ 75710-2 źródło: Yahoo News UK & Ireland

Na koniec coś dla pań, choć nie twierdzę, że motoryzacja to domena wyłącznie męska. Panom przyda się ta wiedza, gdy przyjdzie kupić prezent na rocznicę. Lakier hybrydowy to rodzaj polimerowego lakieru do paznokci utrwalany światłem UV.

źródło: pixabay

Dodaj komentarz